Un correcte i
apropiat desenvolupament de l’infant a nivell fisiològic , afectiu i ambiental,
condiciona i afavoreix la seva bona expressió i comunicació, permetent a aquest un major grau de interacció amb les
persones que l’envolten , adaptar-se millor a l’entorn i poder relacionar les
seves idees i expressar-les a més de manifestar els seus gustos, preferències,
sentiments, acords o desacords.
Aquest determinat grau de expressió i de comunicació l’adquireix
l’infant com a fruit de la seva interacció amb l’adult, qui ha de saber
interpretar els missatges que emet
l’infant, identificant i entenent els seus gestos, expressions i
desitjos, a més d’estimular al nen oferint-li una gran quantitat de recursos
rics en estímuls en un ambient acollidor i enriquidor que ajudi al nen a
desenvolupar les seves capacitats, proporcionant-li una gran varietat de
recursos adients als seus interessos, inquietuds i motivacions i comunicant-se
amb ell utilitzant diferents llenguatges (verbal, gestual, corporal,
musical..), obtenint com a resultat un enriquiment del seu llenguatge.
Per tant, si
volem que el nen tingui un nivell òptim d’expressió i comunicació és molt
important que l’adult no adopti un paper
passiu davant l’infant, d’indiferència davant les seves inquietuds, interessos
i motivacions i que es limita a oferir-li només els recursos més popers a ell,
és a dir, els que ja estan a l’aula.
QUÉ ÉS EL LLENGUATGE ORAL?
Entenem la comunicació com la relació que permet un intercanvi d'informació i d'experiencies. Des de ben petits els infants es comuniquen verbalment amb els adults que l'envolten. Aquesta comunicació es duu a terme mitjançant:
- PLOR: Durant els primers mesos de vida l'infant es comunica mitjançant el plor. Segons el que vulgui expressar el plor és profunt o intermitent. El profunt ens mostra una necesitat bàsica mentre que el intermitent es produeix com una crida d'atenció.
- PRIMERES PARAULES: Primer comencen amb el gargoteig i ho fan dura manera innata. Tot seguit es produeixen les primeres sil·labes i amb la repetició d'aquestes es formen les primeres paraules. Per exemple: MA-MA, PA-PA, TA-TA.
- FRASES MOLT CURTES: Quan ja tenen un petit vocabulari els infants ja són capaços de formar petites frases amb significat. Aquestes frases mostren necesitats que l'adult ha de cobrir. Per exemple: Vull aigua, Tinc pipi...
No hay comentarios:
Publicar un comentario